Velkommen

Velkommen til Prosjekt gammel havseiler. En weblogg om havseileren Onkel Blå (tidligere Blues)- en IW 31 fra 1971. Bloggen er i første rekke for egen dokumentasjon, men hvis andre har nytte og glede av innholdet er det hyggelig. Legg gjerne igjen en hilsen i gjesteboken eller legg igjen kommentarer under innleggene.

Mottoet for Prosjekt gammel havseiler er todelt: Langsomt, men godt. Mottoet er dekkende for hvordan båtlivet skal utfolde seg. Nøkkelord her er sakte tid og naturopplevelser. For seilingens del ligger det dog et ønske om å gjøre skam på første del gjennom å leve opp til andre del.

For den som ønsker å vite mer om IW 31 finnes det en samling linker i høyre marg. Still gjerne spørsmål i det nye IW 31 Forum.

onsdag 6. desember 2006

Gamle ventiler og nye materialer

Jeg har nå fått banket løs ventilene fra skroggjennomføringene til cockpitdreneringen. Disse er sannsynligvis originale, dvs. 35 år gamle og er plassert under vannlinjen. De deformerte kranene skyldes banking med hammeren.
Kort fortalt fant jeg at materialet i selve ventilen og gjennomføringen var i god stand. Slangestussen var derimot blitt tæret av tidens tann (og saltvann) - et slag med hammeren gav sprøbrudd. Som man kan se av bildet under, var bruddflatene matte og røde - visstnok typisk for messinglegeringer som er blitt frigjort for sink. Tilbake sitter da et sprøtt materiale bestående hovedsakelig av (oksydert)kobber. Til sammenligning er WC-utløpet (bilde nr tre) blankt og fint i kuttflaten og langt fra sprøtt. Jeg vet ikke med sikkerehet at den sprø slangestussen var i messing. Det er mulig at bronselegeringer også vil vise en tilsvarende oppførsel etter 30+ år i sjøen. Selv om materialet nok kunne holdt i noen år til, var det riktig å bytte nå.


Når det gjelder valg av materiale for nye gjennomføringer er det i hovedsak kun to som er mer enn marginalt sjøvannsbestandige: Marint bronse og Marelon - et glassfiberforsterket nylonmateriale (www.forespar.com). Se også dette dokumentet for en nyttig diskusjon. Dette er de eneste materialene i allminnelig bruk til skroggjennomføringer i fritidsbåter i USA. Verken bronse eller Marelon er å få kjøpt hos de store norske utstyrsleverandørene. Undres hvorfor? Kan det ha med en sterk amerikansk erstatningslovgivning som gjør at ingen tør å bruke sekunda vare i så kritiske komponenter? Er folk her i landet fornøyde med å bytte sine messinggjennomføringer hvert 5 - 10 år? Det er riktignok en liten prisforskjell. I vår båt trenger vi i alt fem gjennomføringer+ventil+stuss (3 stk 1 1/2" og 2 stk 3/4"). I Marelon eller bronse vil dette komme på rundt 3000 - 5000,- mot i underkant av 2000,- for messing. Det er ikke her jeg vil spare penger.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei! Når du bytter alle gjennomføringene så sjekk også gjennomføringen til rorstammen.Min hadde enkle slangeklemmer så var veldig rustne.........

Harald H sa...

Takk for tipset. Jeg tror ikke slangeklemmene er rustne, men det er jo et h.. å komme til for nøye inspeksjon.

Anonym sa...

Litt jæ.... skal det jo være,men på min iallefall er plata som skiller motor rom og skottet under cockpit`n bare til å dra opp og da kommer man til.,.. Men dette visste du sikkert.
Forresten en fin side du har laget, moro og se at det er fler med interesse for gamle båter.
Er inne på 3. sesong med min IW nå og driver også med oppussing selv om ikke det går altfor fort..
Vinterens prosjekt er ny motor og nedsliping av bunn.
Mvh Iwrig

Unknown sa...

Sannsynligvis oppdages ikke denne kommentaren, men hvis vil jeg gjerne høre mer om hvordan byttet av skroggjennomføringen ble gjennomført. Har den siste uken forsøkt å bytte egne på min IW 31 med tilhørende frustrasjoner. Nå idag - etter å ha oppdaget at minne hullbor for metall ikke biter på den syrefaste stålplaten selve bordgjennomføringen er koblet til - igjen ha gått i tenkeboksen. Meld meg gjerne: adamsindrejohnson@gmail.com