Velkommen

Velkommen til Prosjekt gammel havseiler. En weblogg om havseileren Onkel Blå (tidligere Blues)- en IW 31 fra 1971. Bloggen er i første rekke for egen dokumentasjon, men hvis andre har nytte og glede av innholdet er det hyggelig. Legg gjerne igjen en hilsen i gjesteboken eller legg igjen kommentarer under innleggene.

Mottoet for Prosjekt gammel havseiler er todelt: Langsomt, men godt. Mottoet er dekkende for hvordan båtlivet skal utfolde seg. Nøkkelord her er sakte tid og naturopplevelser. For seilingens del ligger det dog et ønske om å gjøre skam på første del gjennom å leve opp til andre del.

For den som ønsker å vite mer om IW 31 finnes det en samling linker i høyre marg. Still gjerne spørsmål i det nye IW 31 Forum.

tirsdag 18. september 2007

Dagstur til Filtvet

15. September
Vakkert høstvær, NV bris med opptil kuling i kastene i Drøbaksundet. Vi satte et rev i storseilet før det ble heist. En jibb - måtelig kontrollert - tok knekken på en en del sleider og sjakler til storseilet. Nåvel, seilet holdt seg oppe, været var flott, ungene blide og farten god. Vi logget på det meste 7.5 knop for revet storseil alene. I Filtvet fortøyde vi utenpå reketråleren heretter omdøpt til Pappa-Sjarke. Vi fant butikken med is og pølser, men hadde ikke tid til å utforske Villa Malla denne gang. Det var nemlig ventet storinnrykk av regattabåter i Filtvet havn.
Kryssen hjemover gikk for bare genua - mer enn nok seil i kastevinden - vi satte ny rekord i krengning - så mye at det sprutet litt vann inn i cockpiten og le rekkestøtter til tider var i sjøen. Jeg tror vi krenget mindre enn 45 grader, men det føltes kanskje som mer. Fra den yngre garde i salongen hørtes bare frydefulle hvin. Litt dårlig med bilder av rekorden. Jeg hadde i grunnen nok med å styre i kulingkastene. Litt vel sportslig seiling er derfor illustrert med et bilde lånt fra Akinom (til høyre).

Is, pølser og pitabrød i cockpiten

Ordnung muss sein - med god grunn: Da vi svingte inn i båsen fikk vi genuaskjøtet inn i propellen. Motoren stoppet momentant og giret gikk i lås. Greit det ikke skjedde ute i fjorden. Fy.

Nytt på skadelisten: Div. sleider og sjakler til storseilet, samt tau i propellen

Disse var med: Edvard, Eir Elise, Emma, Kristian, Jan Erlend og Harald

Lagt til: Tauet i propellen lot seg løsne ved å gire om og vri propellen noen runder rundt ved hjelp av motorsveiven.

Ingen kommentarer: