Velkommen

Velkommen til Prosjekt gammel havseiler. En weblogg om havseileren Onkel Blå (tidligere Blues)- en IW 31 fra 1971. Bloggen er i første rekke for egen dokumentasjon, men hvis andre har nytte og glede av innholdet er det hyggelig. Legg gjerne igjen en hilsen i gjesteboken eller legg igjen kommentarer under innleggene.

Mottoet for Prosjekt gammel havseiler er todelt: Langsomt, men godt. Mottoet er dekkende for hvordan båtlivet skal utfolde seg. Nøkkelord her er sakte tid og naturopplevelser. For seilingens del ligger det dog et ønske om å gjøre skam på første del gjennom å leve opp til andre del.

For den som ønsker å vite mer om IW 31 finnes det en samling linker i høyre marg. Still gjerne spørsmål i det nye IW 31 Forum.

onsdag 29. november 2006

Høstpussen - intime detaljer

Høstpussen er i gang. Med en baby i anmarsj til våren, gjelder det å få unna mest mulig nå på høsten. Det gjelder også å prioritere, og da velger jeg bort finish til fordel for sikkerhet. Viktigst er det at båten ikke synker eller tar fyr. Jeg kommer derfor til å bytte alle skroggjennomføringer og ventiler til nye i bronse. Det er uviss alder på de eksisterende gjennomføringene, men de to jeg fjernet i forskipet (saltvannsinntak og toalettutløp) så fine ut, men minst en ventil lot seg ikke lukke. Avløpene til cockpiten lot seg lukke, men ikke åpne igjen, så de må også byttes. De har mildt sagt en kronglete plassering bak motoren og under cockpiten. Bildet under er tatt etter å ha fjernet lyddemper og eksosslangen. Jeg må nok fram med baufilen - det kan se ut som om ventilen er plastet fast i skroget.
Ellers er undervannsskroget skrapet ned til den røde gelcoaten. Ingen tegn til byllepest. Området rundt vannlinjen ble skrapt ned og epoksybelagt i fjor p.g.a. sprekker i gelcoaten. Rester av gammelt rødt bunnstoff blir tatt med eksentersliperen før jeg legger på epoksyprimer til våren. Likeså venter jeg med å pusse jernkjølen.


Ingen kommentarer: