Maksimalt 7.5 knop - polardiagram for IW31
Et IMS-målebrev omfatter bl.a. et teoretisk estimat av båtfart som funksjon av vindstyrke og -retning. Jeg er ikke noen tilhenger av å seile etter instrumenter og 'target speed'. Tallene under er vel heller ikke av en slik kvalitet at de er egnet til slikt bruk, men de gir en pekepinn på hva man kan forvente av båtfart. Mest interessant er det at det lønner seg å kryss-sløre framfor å seile platt lens i svak og middels vind.
IMS-målebrevet inneholder også en rekke data om f.eks. stabilitet og overflaten av undervannsskroget. For IW 31 er det estimert at positiv stabilitet forsvinner ved en krengning på 121 grader samt at det er et forhold mellom arealene av den positive og negative delen av stabilitetskurven på 3.7. Det vil si at det kreves rundt fire ganger så mye energi å snu båten opp-ned som å få den på rett kjøl igjen.
Blur.se har samlet en rekke IMS-målebrev.
IMS-målebrevet inneholder også en rekke data om f.eks. stabilitet og overflaten av undervannsskroget. For IW 31 er det estimert at positiv stabilitet forsvinner ved en krengning på 121 grader samt at det er et forhold mellom arealene av den positive og negative delen av stabilitetskurven på 3.7. Det vil si at det kreves rundt fire ganger så mye energi å snu båten opp-ned som å få den på rett kjøl igjen.
Blur.se har samlet en rekke IMS-målebrev.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar