Velkommen

Velkommen til Prosjekt gammel havseiler. En weblogg om havseileren Onkel Blå (tidligere Blues)- en IW 31 fra 1971. Bloggen er i første rekke for egen dokumentasjon, men hvis andre har nytte og glede av innholdet er det hyggelig. Legg gjerne igjen en hilsen i gjesteboken eller legg igjen kommentarer under innleggene.

Mottoet for Prosjekt gammel havseiler er todelt: Langsomt, men godt. Mottoet er dekkende for hvordan båtlivet skal utfolde seg. Nøkkelord her er sakte tid og naturopplevelser. For seilingens del ligger det dog et ønske om å gjøre skam på første del gjennom å leve opp til andre del.

For den som ønsker å vite mer om IW 31 finnes det en samling linker i høyre marg. Still gjerne spørsmål i det nye IW 31 Forum.

torsdag 7. desember 2006

Gjestebok

Eventuelle lesere oppfordres til å legge igjen en hilsen her ved å klikke på 'Legg inn en kommentar' etter nyeste innlegg.

36 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Fin side om en flott båt. Har selv en IW,byggenr 196, som jeg driver og pusser opp sakte men sikkert.
Morro å se at det er fler med sans for gamle flotte båter.
Blir spennende å følge med på siden din utover våren.

Mvh Iwrig

Harald H sa...

Hvor ligger din båt? Jeg har min i Storsand (Drøbak). Kanskje vi treffes på fjorden?

Anonym sa...

Hei!
Båten min ligger i Fredrikstad,Hankø. Helge turene er som regel rundt i området der så da er det vel ikke umulig at vi treffes på fjorden. Er ikke så mange IW`r å se rundt her.

Mvh Iwrig

Harald H sa...

Hankø er jo en super beliggenhet. Jeg regner med at helgeturene vil gå nedover Østfoldkysten hvor vi kjenner folk med hytter. Fruen er nemlig litt skeptisk til å sove i båten...

Jeg vet om et par IW'er i Oslo: Billig Holliday (se lenke til høyre) og Najo, men det er antakelig flere.

-Harald

Anonym sa...

Hankø er veldig bra, med mange fine plasser i området rundt.
Skeptisk?? køyene i salongen er jo helt topp når man feller opp ryggene.

Ligger en IW i Lervik (Nord for Hankø) også så jeg en blå en i Larkollen i høst som jeg tror var til salgs, er det din?

Leste på bloggen din at båten din også har fast propell, holder på å sette inn en ny motor nå å kunne tenkt meg en foldeprop.
Problemet er at støttelagret til akselen står så langt bak at det faktisk ikke er plass til en foldeprop(tar i roret når den klapper sammen). Etter hva jeg har skjønt så er det flere IWèr med fast aksel som har foldeprop så jeg lurer på hvordan det er med din?
Mvh Iwrig

Harald H sa...

Fruen er skeptisk til båt...

Min hadde tidligere hjemmehavn på Tjøme (Burø).

Foreløpig er foldepropell lavt prioritert. Jeg har ikke sett så nøye på om det er plass til en, men jeg vil ikke tro at det vil være et problem på min båt. Kanskje støttelageret ditt er plassert unormalt langt bak? Såvidt jeg vet er støttelageret boltet fast med et par bolter som er plastet over på innsiden. Det er vel ikke en veldig stor jobb å montere et nytt støttelager som gir deg plass nok.

Hva slags foldepropell er det snakk om? To-bladet eller tre-bladet?

Du kan jo be om råd på svenske fora som f.eks. www.sailguide.com/forum og http://fendern.se/segla/ - sannsynligheten er stor for at noen kan gi dg bedre svar enn jeg kan.

Anonym sa...

Er nok ingen stor sak, men støttelagret ble byttet for 4 år siden så jeg lar det stå og prøver med 2 bladet fast så får vi se senere. Noe annet som er no dritt er at det ikke er plass til større en 13" prop, men båten skal jo seiles.... Nå skal jeg ut å ta av cockpit benken, den må forsterkes rundt festet til autopiloten:) Iwrig

Harald H sa...

Hei igjen Iwrig.
Sjekk nettsiden til 'Akinom' på http://www.iw31.de/bilder/aktuelles.html
På 'Akinom' installeres det for tiden en trebladet Variprop.Kanskje den passer for deg?

Anonym sa...

Hei.
Har sett på både den og Autoprop, blir spennende og se hva "Akinom" sier om den utover sommeren. Nå er båtbudsjettet sprengt så jeg har kjøpt en ny fast to bladet for en billig penge. Så får jeg heller se senere. "To do" lista til båten ser aldri ut til å bli kortere og det koster... Takk for tipset i allefall! Hadde vært morro med fler bilder av båten din på siden. IW`n er utrolig fin i blå.
Mvh Iwrig

Harald H sa...

Hei igjen,

Sprengt båtbudsjett - noe kjent med det ja... Foldepropell kommer ikke 'over streken' i år. Jeg har en fast to-bladet. Får marsjfart 5.5 knop med min 9 hk Yanmar 1GM10. Men man taper vel fort en halv knop i seilfart i forhold til en foldeprop.

Det kommer nok flere bilder etterhvert. Båten ble lakkert i vannlinjen og på fribordet i fjor. I år er det undervannsskroget som skal epoksybehandles. Jeg vurderer å være litt jålete med rødt bunnstoff, hvit vannlinje og blått fribord...

Anonym sa...

Hei igjen,
Leste en test ang. fast kontra folde for en stund siden og jeg mener å huske at en så liten to bladet det er på våre båter ikke bremser fullt så mye som en halv knop. Men det sitter jo litt i hodet da når man blir fra seilt.
Kjøpte en ny 140% pentex laminat i fjor og det var som natt og dag i forhold til den gamle dacron duken jeg hadde. Håper på nytt storseil neste år.
Har også skrapet rent undervannskroget i vinter og venter på temp til sparkel, VC-tar og VC 17.
Den nye motoren veier også 65kg mindre enn den gamle og det tror jeg vil hjelpe på seilegenskapene, IW`n har ikke akkurat mye bæring i akterskipet.
Båten min marsjet også i 5,5 kn med den gamle 10 hesteren (så sant jeg ikke hadde motvind/sjø), er spent på den nye motoren, men jeg tror nok skrogfarten ligger runt 6-6,5kn vi får se.
Vi fikk en liten matros for en uke siden så jeg må nok regne med noen helger fram over som ikke blir altfor produktive.

Mvh Iwrig

Harald H sa...

Hei Iwrig

Gratulerer med ny lettmatros! Det er jo produktivt, det! Jeg undres: Lever vi parallelle liv....? Vi venter nemlig en liten gutt om tre ukers tid. Jeg har jo tre matroser fra før av - på 2, 8 og 11 år - så bemanningen er det ikke noe i veien med. Kanskje de kan bli dyktige seilere også - hvem vet?

Det høres jo bra ut med en ny genua. Det er det i hvertfall ikke plass til på mitt budsjett i år. Jeg har dessuten allerede kjøpt en pent brukt genua III og tror at den store 135% som fulgte med båten er i god stand. Vi får møtes til bleieskift og trimmingsseilas til sommeren...

Hilsen Harald

Harald H sa...

Hei Iwrig,

Jeg har lagt inn et par bilder av min egen og en annen båts propeller. Se på arkivet for mars 2007.

- Harald

Anonym sa...

Hei Harald,
takk, junior får få køyeplass ved masten for beste vekt plassering...
Støttelagret ditt står nok en tanke lenger fram enn mitt, men det ser ikke ut som det er mye, men mitt er en del kraftigere.Det andre bildet der er jeg fristet til å tro at kan være en SHE 31 med motoren plassert over kjølen. Det er nok en fordel i fht vekt i hekken og ikke minst ved bakking hvor våre propeller er alt for nærme roret og dermed ikke får nok vann ved store rorutslag. Men dette gir jo dårligere plass innvendig selvfølgelig, og for mye plass er det jo ikke i våre vakre båter...
Har fått gjort litt på båten i dag, malt motorrom og skott i cokpit med topcoat, kappet av propellakselen 40mm, fått ut cutless lagret fra støttelagret og skjært ut nye teakplater til cokpitbenkene. Satser på noen timer i morgen også så blir det forhåpenligvis sjosetting i år også, enn noe senere enn vanlig.
Tar ingen sjangs med epoxi primeren før det er god tørk i været.

Mvh Iwrig

Harald H sa...

Hei Iwrig,

Hvis du vil se flere bilder av båten så ta en titt her:

http://folk.uio.no/hhauglin/IW31

For det meste bilder jeg tok da jeg prøveseile båten i august 2006.

Lars sa...

Hei Harald!

Det er med stor takknemlighet, ærbødighet og ydmykhet jeg vader ombord som mannskap, førstereis som vinsjegorilla og generell ballast på Færder'n!

- Lars

Harald H sa...

Velkommen ombord, Lars.

Generell ballast!? Du har sikkert spisskompetanse på noe. Lage gourmetmat på to primusbluss i stampesjø og 40 graders krengning...?

Lars sa...

Spørs...var ikke i stand til slike eksesser over Vestfjorden før jul... Men stiller med åpent sinn og to tomme hender, lader opp med Lord Jim i mellomtiden :)

Anonym sa...

Hej Harald

Kul att se din IW i vattnet. Min får som sagt stå på land ytterligare ett år. Självlänskranarna bakom motorn här helt sönderrostade. Så bordgenomföringarna är kanske lika slut som kranarna. Men det för bli nästa års projekt då motorn skall rivas ut mm.
Ha en skön seglinssommar
Själv så seglar jag till västindien på ett års långsegling med en annan segelbåt.
Hälsningar /Christian

Anonym sa...

Hei Harald,
Det er med stor "misunnelse" jeg ser båten din gå i vannet.
Blir nok en stund til min blir klar, kjølen er snart ferdig helsparklet,5kg epoksy... motorinstalasjonen begynner å nærme seg ferdig. Håper på å komme i gang med VC-tar neste uke, så er det litt jobb med omlegging av det elekrtiske i båten, så kommer den ut:) Ut å seile!

Mvh Iwrig

Harald H sa...

Hei Christian,
På min båt var kranene defekte og slangestussene tæret og sprø. Selve gjennomføringene til cockpitdreneringen var fine og blanke og det tok sin tid å sage gjennom dem med hullsag. Det hele hadde sikker holdt noen år til, men det kjennes tryggere å ha byttet dem.

God tur til Karibia!

- Harald

Harald H sa...

Hei Iwrig,

Hvis det er noen trøst, så kan jeg love deg at kjølen min ikke er helsparklet, undervannsskroget er ikke så glatt at det fortjener VC17 (men kanskje neste år?), og det elektriske anlegget virker (eller ikke...) bare av gammel vane.

Det er mulig det blir et lite pinsetokt nedover Østfoldkysten. Send meg en epost til harald.hauglin@basalmed.uio.no hvis du har lyst til å treffes.

Lykke til videre med vårpussen.

- Harald

Blues sa...

Gratulerer med flott båt og hjemmeside!
Det er en glede å se at båten blir tatt godt vare på. Som tidligere eier av forhenværende Blues gjennom mange år vet jeg at den blir til stor glede. Gleder meg til å se den på fjorden i ny glans!

Anonym sa...

En hilsen fra Danmark. Vældig flot båd. Jeg går selv og titta på en IW31, men jeg synes det er svært at få informationer om dens segelegenskaber. Kender i til nogle test af båten? Parallelt med IW31 kigger jeg også på en Ballad, men synes faktisk at linjerne i IW er mere vakra.

Gode tips og råd er velkomne :-)

Harald H sa...

Hei Lars,

Jeg er helt enig med deg - linjene til IW 31 er finere enn Ballad, men man får lide litt for skjønnheten - IW er nok litt trangere innvendig.

Jeg har allerede lagt ut noen tester i bloggen:
http://iw31.blogspot.com/2007/03/hva-pressen-skrev.html

Hvis du lurer på mer om IW, så spør i vei - enten her i bloggen, eller i det nyopprettede (danske) IW-forum: http://www.4web.dk/forum/index.php?

Hilsen Harald

Anonym sa...

Hei Harald,
Det er Iwrig som ligger der i Engelviken, i vente på opptak for vinteren. Full av groe og møkk etter en sesong som var så langt unna båtnavnet man kan komme, desverre...
Klok av skade vil jeg advare deg mot hvit VC 17, synd jeg ikke hadde med kamera når båten gikk opp av vannet for det var noe av det verste jeg har sett.
I år blir det sort!
Nå ser vi fram i mot en ny vår med puss av den gamle damen! Godt nytt år!

Mvh Iwrig

Harald H sa...

Hei Iwrig! Og godt nyttår til deg!

Jeg har hør nok stygge ting om hvit VC 17 til å holde meg unna.

Iwrig ser jo veldig fin ut over vannlinjen, hvis det er noen trøst.

Du får skrape og pusse bunnen glatt til våren og stille opp i Færderseilasen. Jeg og Balladene skal prøve å få en egen klasse for gamle halvtonnere. Jeg er blitt kontaktet av en annen IW 31 som også er interessert i Færdern.

Hilsen Harald

Harald H sa...

Iwrig,
Jeg har et spørsmål: Hva slags maling har du brukt på snobberanden din? Er du fornøyd med den?

- Harald

Anonym sa...

Hei,
På randen oppe har jeg brukt gulltape fra Watski i mangel på tid i våres. La den bare utenpå den gamle flisete så når du ser den nærme er det ikke så pent, men det virker som den sitter. Får fjerne den og skrape helt rent en annen gang når viktigere ting er ferdig...
Vannlinjen malte jeg med en 2-komp fra international, men denne må tas på nytt til våren da jeg fulgte den orginale innstøpte vannlinjen som viste seg og være alt for lav i baugen.

Mvh
Iwrig

Harald H sa...

Iwrig,

Kunne du tenke deg å dele din erfaring med motorbytte på http://www.4web.dk/forum/index.php?

- Harald

Anonym sa...

Hei Harald

jeg skrev i august 2007 i din gæstbog. Dejligt at vide at du vil dele din viden. Jeg kigger aktuelt på en IW fra 1970. Hvad er forskellen på den og senere versioner? Hvad skal jeg være særlig opmærksom på ved køb af IW'en? Kender du også Commander 31från Bianca værftet, som næsten skulle være en dansk kopi af IW31?
Seilerhilsen Lars /danmark

Harald H sa...

Hei Lars,

Jeg tror IW 31 fra 1970 har en litt annen cockpit enn senere (1972+) modeller. Fra 1972 er cockpitkarmene bredere, noe som gir plass til et lite hanskerom. Det kan se ut som om senere modeller også har enn litt annen innredning enn min ('71) - se brosjyren fra IW-Varvet (http://iw31.blogspot.com/search/label/Historikk).

Særlige ting å være oppmerksom på? Utover vanlige momenter for alle gamle båter, er det verdt å undersøke røstjernene - se diskusjon på http://www.4web.dk/forum/index.php

Det kan være verdt pengene å få profesjonell besiktigelse før eventuelt kjøp. Da vet man bedre hva man må ta høyde for av reparasjoner og utbedringer.
Jeg oppdager stadig noe som må fikses med min....

Bianca 31 Commander kjenner jeg bare til fra http://kotisivut.fonet.fi/~jhasenso/bianca.htm Den er skremmende lik IW 31...
Ellers finnes det jo en flott dansk S&S-båt i form av Sagitta 35 som etterhvert ble til Bianca 36.

Lykke til med båtkjøp. Hvis du har flere spørsmål, kan du kanskje lage et innlegg på IW-31 forumet.

- Harald

Anonym sa...

Hei, gratulerer om en flott hjemmeside. Bra informasjon, kjempefin båt. Hilsen fra Lady B (IW 40)

Anonym sa...

Hei! Hvordan går det med mastefoten?

Sjekk denne:

http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=49482

Jeg startet likegodt en egen tråd for disse flotte båtene på "baatplassen.no".

J.

Anonym sa...

Hei,
Hvordan går det med onkel blå?
Lenge siden det har vært noen oppdatering siden.

Iwrig.

Anonym sa...

Hej!
Båten byggdes om av Leif Eriksson i Norrtälje. Han gjorde samma sak med en Lill-Scampi innan, dvs sågade bort understa 40 cm av skrovet, plastade dit en helt plan botten och till det en 2m djup köl med bulb. En riktig racer på den tiden, men samtidigt ett märkligt försök eftersom Scampi redan vunnit Half ton cup 3 år i rad.
En gubbe stod och drömde på IW-varvet då de satte cirkelsågen i botten, han har inte hämtat sig än!! Bilden med IW (som hon hette, rätt och slätt) på båtvagn är tagen i min hemmahamn (numera), Bua norr om Varberg på svenska västkusten.
Clas Horn, Norrtälje & Bua.