Etterrasjonaliseringer
Her kommer et knippe lite nøkterne etterrasjonaliseringer - dvs argumenter for at vår båt er den ideelle:
- Båten er stødig - sluttstiv vil noen si. Dette er en klar fordel for makelig familieseilas. Kommer det et kast vil den legge seg litt ekstra over uten å miste styring og fart. Det er derfor ikke avgjørende å ha mye vekt på ripa på kryssen. De 1700 kg i kjølen av totalt 3700 kg er en årsak. Relativ liten bredde og 'balanserte' endeskip er en annen. Til sammenligning har den populære (og moderne) Bavaria 30 Cruiser 1000 kg i kjølen av total 4600 kg. Den er da også kjent for lett å 'broache' i vindkast og miste styringen så mye at man kan få en ufrivillig stagvending.
- Passe størrelse å håndtere. En genua på 30 kvm er i grunnen mer enn nok å bale med på en frisk kryss. Livet skal gjøres enda lettere ved innkjøp av en pent brukt genua III (høyt skåret) på rundt 20 kvm. Og båten er sannelig stor nok når høst- og vårpussen skal tas.
- Stor (i allefall lang) cockpit. Her er det sitteplass til seks, hvorav flere plasser ute av veien bak rorkulten og rormannen. Rorkulten går nesten helt fram til brodekket og kan nås fra en posisjon innunder sprayhooden. Jeg som er lang i armene kan til og med sitte i lukenedgangen og styre.
Et telt a la http://www.sjobergs.nu/3.htm (til Ballad) vil ytterligere øke nytten av en stor cockpit.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar